Skolstädning i Stockholm är inte bara en fråga om att hålla klassrummen rena och snygga. Det handlar också om att vara en närvarande och betydelsefull resurs för eleverna. Städpersonalen på skolorna spelar en viktig roll och uppmärksammar saker som andra kanske inte ser.
Emil var en elev som inte riktigt trivdes i skolan han gick på, i en förort till Stockholm. Han kämpade med att hitta vänner och tillbringade oftast raster ensam. Själva skolarbetet var inte direkt ett problem för honom, åtminstone inte när det var relativt lugnt och tyst i klassrummet. Men raster kunde kännas som en plåga för honom.
En regnig dag hade eleverna fått lov att stanna inne i uppehållsrummet under rasterna. Emil hade hittat en undanskymd vrå där han satt gömd för de andra. Plötsligt hörde han en röst, en vuxen röst. Han tittade upp och mötte ett par vänliga ögon.
Det var Marita, kvinnan som ansvarade för skolstädningen. "Hej, jag heter Marita", sa hon. "Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en liten sak. Jag behöver tömma papperskorgarna i klassrummen där det inte pågår lektioner just nu. Problemet är att min rygg börjar bli besvärlig, så jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig genom att tömma papperskorgarna i påsen på vagnen?"
Emil lyste upp av glädje. Äntligen fanns det någon som såg honom, någon som behövde hans hjälp. Han ställde självklart upp och hjälpte Marita. Medan de arbetade småpratade de om allt möjligt. Sedan ringde klockan och det var dags för Emil att gå tillbaka till klassrummet. "Du är välkommen att fortsätta hjälpa mig imorgon också", ropade Marita efter honom. "Det är så trevligt med lite sällskap."
Historien om Emil och Marita är bara ett exempel på hur städpersonalen på skolorna kan göra en stor skillnad i elevernas liv. Utöver att utföra sitt arbete med att hålla skolmiljön ren och trivsam har de möjlighet att skapa en atmosfär av inkludering och medmänsklighet. För mer information om skolstäd se skolstädningstockholm.se.